Przeciwutleniacze – jak działają?

Dużo dobrego można usłyszeć o zbawiennym działaniu, jakie na organizm człowieka mają przeciwutleniacze. Jednak jak istotny naprawdę jest ich wpływ? Oto garść przydatnych informacji o tych dobroczynnych substancjach, które w połączeniu z doborem odpowiednich produktów spożywczych i suplementów, pomogą efektywnie włączać antyoksydanty do codziennej diety.

Naturalnymi, powszechnie znanymi przeciwutleniaczami są witaminy A, E i C oraz ich pochodne – beta karoten, karotenoidy, jak np. likopen czy luteina, a także tokoferole. Flawonoidy, czyli związki chemiczne pełniące funkcję barwników, również odznaczają się bardzo silnym oddziaływaniem przeciwutleniającym. Za skuteczne antyoksydanty uznaje się jednak nie tylko witaminy, ale także jony metali, takich jak magnez, cynk i selen. Występują one w organizmie człowieka, jednak w niedużych stężeniach, które warto uzupełniać. Przeciwutleniacze obecne są w pokarmach o naturalnie intensywnej barwie, takich jak pomidory, aronia, buraki, jabłka, śliwki, brzoskwinie, marchew, sałata, kapusta, szpinak, jarmuż oraz owoce występujące w Polsce sezonowo: czarna porzeczka, wiśnie, truskawki, jagody. Wartościowe antyoksydanty znaleźć można także w warzywach strączkowych, brokułach, gorzkim kakao oraz ciemnych miodach. Obróbka termiczna niektórych produktów, jak pomidory czy winogrona sprawia, że zawartość cennych substancji zwiększa się w nich nawet kilkukrotnie.

Dlaczego warto używać przeciwutleniaczy?

Wolne rodniki to cząsteczki powstałe na skutek rozpadu wiązań chemicznych. Po obydwu stronach nowo powstałej cząsteczki pozostaje po jednym elektronie. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że rodniki są bardzo reaktywne – dążą do równowagi, czyli pozyskania drugiego elektronu – toteż chętnie łączą się z innymi cząsteczkami. W procesie oddychania także powstają wolne rodniki (tlenowe), które uznawane są za bezpośrednią przyczynę rozpadu łańcuchów DNA, czyli za starzenie się komórek, a w efekcie także całego organizmu. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki, dzięki czemu uznaje się, że wpływają na wzmocnienie ścian komórkowych, co przekłada się na zachowanie witalności skóry, dobrego wzroku oraz prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Uwzględniając w swojej diecie antyoksydanty, przyczyniamy się do zachowania młodego, witalnego wyglądu, prawidłowej pracy różnych układów organizmu. Antyoksydanty przyczyniają się do tworzenia bariery ochronnej przed wirusami i bakteriami, skutecznie wspierając układ immunologiczny. Jakby tego było mało, przeciwutleniacze, takie jak karotenoidy, przyczyniają się do ochrony wzroku, chroniąc plamkę żółtą oka przed szkodliwym oddziaływaniem promieni UV. Ze względu na ograniczone możliwości w kwestii wyboru świeżych warzyw i owoców, np. zimą, warto przyjmować te cenne substancje w formie suplementów diety, suszonych jagód – Goji lub Acai albo pod postacią soków i przetworów.